NOV Nieuws
Zorgen over verdwijnen parkeerplaatsen

Zorgen over verdwijnen parkeerplaatsen

Noordwijk – De Noordwijkse Ondernemers Vereniging volgt de ontwikkelingen in Noordwijk op de voet. Zeker als het de ondernemers betreft. Op dit moment staat er een aantal straatrenovaties en herinrichtingen op de agenda. Vooruitgang is een goede zaak, maar het aantal parkeerplaatsen dat hierbij verloren gaat is groot en dat baart de NOV zorgen.

Cees van Wijk, voorzitter van de NOV, ziet vooral de concurrentiepositie van Noordwijk dalen als het aantal parkeerplaatsen afneemt. ‘Buurgemeente Katwijk bouwt een ondergrondse parkeergarage met ruimte voor 600 auto’s, zeer nabij het centrum. In Lisse kan er nog altijd gratis geparkeerd worden. En in Noordwijk gaan – als het tegenzit – meer dan 100 parkeerplaatsen verloren bij herinrichting van een aantal A-locaties. Dat betekent dat de keuze van dagtoeristen en streekgenoten om te winkelen en recreëren eerder op een andere gemeente valt dan op Noordwijk. Dat is geen goede zaak.’

De plannen
Welke plannen staan er nu op de agenda? Van Wijk: ‘De Rudolf Tappenbeckweg wordt gerenoveerd en heringericht. Hierbij gaan 35 parkeerplaatsen verloren. De Parallel Boulevard wordt heringericht. Onlangs is er een informatieavond geweest, waarbij met name de discussie is gevoerd over de gewenste snelheid: 30 km of 50 km. De NOV is voorstander van de 50 km variant. Er gaan dan volgens het huidige ontwerp 49 parkeerplaatsen verloren. Daarnaast zijn er plannen om het Palaceplein her in te richten. Dat kost 16 parkeerplaatsen. Als er daarbij voor wordt gekozen om de Koningin Wilhelminaboulevard verder door te trekken, scheelt dat nog eens 19 parkeerplaatsen. Een ander voorstel is het autoluw maken van de KW Boulevard in de weekenden tijdens de zomermaanden. Wat inhoudt dat er op de drukste dagen van het jaar niet meer geparkeerd kan worden op de KW Boulevard. Het gaat dan om een tijdelijk verlies van meer dan 100 parkeerplaatsen.’

Ondergronds parkeren
‘Vooralsnog heeft de gemeente geen concrete plannen gepresenteerd om die plekken te compenseren,’ zegt Van Wijk. ‘De gemeente zou voor iedere opgeheven plek geld moeten storten in een parkeerfonds, waarbij die gelden specifiek worden aangewend om nieuwe parkeerplaatsen te creëren. Dat wordt van bedrijven en particulieren ook verwacht. De voorkeur heeft dan ondergronds parkeren. Geen blik meer op straat verhoogt de leefbaarheid en uitstraling. Te denken valt aan een ondergrondse parkeergarage aan de Maarten Kruytstraat, het Palaceplein of het Wantveld. Tot die tijd zou een oplossing zijn om te verwijzen naar particuliere parkeergarages, zoals die bij Copper, de Vomar en het Palace Hotel.’