NOV Nieuws
Pleidooi voor Ondernemersfonds: ‘Regiomarketing moet onderdeel worden van Noordwijk Marketing’

Pleidooi voor Ondernemersfonds: ‘Regiomarketing moet onderdeel worden van Noordwijk Marketing’

NOORDWIJK – Samen met Monique Beuk en Nico Stokman is Stephan Stokkermans (Grand Hotel Huis ter Duin) bestuurslid geworden van de Noordwijkse Ondernemers Vereniging (NOV). De NOV heeft grootse plannen en Stokkermans is één van de bestuursleden die deze plannen gaat uitwerken. Hij neemt deze functie op zich naast zijn voorzitterschap van de KHN (Koninklijke Horeca Noorwijk). Het wordt tijd dat de negatieve beeldvorming over ondernemers anders wordt, zo vindt Stokkermans. 
‘De Noordwijkers mogen trots zijn op hun ondernemers. De kracht van de destinatie Noordwijk is voortgekomen uit ondernemers die er zaten. Als Pické en Tappenbeck niet het besluit hadden genomen om Noordwijk te ontwikkelen van een vissersplaatsje naar een badplaats zou ons dorp er heel anders hebben uitgezien. Voor een dorp van 25.000 inwoners zijn we een van de best geoutilleerde dorpen, met een theater, hotels en een spiksplinternieuw zwembad. Dat komt niet omdat we een slaapdorp zijn’, aldus Stokkermans.

Hij vertelt over de beeldvorming in het dorp: ‘Het profiel van ondernemers staat er niet zo goed op. Er is een misvatting over de rol die ondernemers in het dorp spelen, terwijl een aantal ondernemers het juist heel moeilijk hebben.’ Hebben ondernemers dan geen invloed op de politiek? Dat lijkt onvoorstelbaar omdat ondernemers en politici elkaar op tal van borrels ontmoeten. ‘Net zoals inwoners hebben ook ondernemers het democratisch recht om op te komen voor hun belangen. Daarvoor kun je inspreken in de commissie- en gemeenteraadsvergaderingen. Die invloed is er altijd. Maar het beeld van ondernemers in het dorp is heel erg overtrokken en negatief. Het is helemaal niet erg als mensen kritiek hebben op ondernemers, maar je moet wel realiseren waar je vandaan komt. We hebben een heleboel faciliteiten te danken aan de toeristen die naar het dorp komen en als je dat vergeet in de discussie die je voert, wordt het een heel eenzijdig beeld. Dat is jammer, want er worden wel miljoenen euro’s opgehaald met parkeergelden, pacht en toerismebelastingen. Als je als overheid kritiek hebt, moet je ook dat geld terugstorten.’

Veel van het toerismegeld kan namelijk beter besteed worden, volgens Stokkermans: ‘We hebben winkelstraten die onvoldoende bezoekers trekken en de bereikbaarheid van het dorp staat onder druk.’ De NOV wil een centrummanager hebben, die Noordwijk samen met Noordwijk Marketing nog verder op de kaart gaat zetten. De gemeente moet hier volgens Stokkermans ook aan bijdragen. Tevens wil de NOV een ondernemersfonds opzetten, waaraan iedere ondernemer met onroerend goed een financiële bijdrage moet leveren. Dit is volgens Stokkermans om de ‘freeriders tegen te gaan. Er is een aantal mensen die wel profiteren van de inspanning van anderen, maar daar niet aan meebetalen.’ Aan de andere kant zijn er dan ook ondernemers als tuinders en ondernemers op bedrijventerreinen die geen cent verdienen aan extra toerisme. ‘Dat is juist, maar het gaat niet alleen om het toerisme, maar om de algemene vitaliteit van het dorp. Bedrijvenparken worden ook meegenomen. Het gaat er om dat je een beleid maakt over wat je wel en niet gaat stimuleren.
 
Waarom wil de NOV nu weer een eigen centrummanager en is het dorp met ‘Noordwijk Marketing’ zichzelf aan het promoten? De ondernemers hebben de afgelopen jaren namelijk massaal gepleit voor een gemeentelijke fusie; één bollenstreekgemeente zou veel beter zijn, zo was het ondernemerscredo. Maar waar het gaat om de belangen van de Noordwijkse ondernemers, is er plots geen belangstelling voor het gezamenlijk promoten van de Bollenstreek. Stokkermans: ‘Noordwijk heeft het meest sterke martketingmanagement van de Bollenstreek. Bollenstreekmarketing zou onder Noordwijk Marketing moeten vallen. Dat is beter dan dat je een apart fonds in het leven gaat roepen onder leiding van Piet de Vries, waaraan Noordwijk dan weer aan mee moet gaan betalen. Noordwijk Marketing kan de Bollenstreek promoten, inclusief de Kagerplassen en de fietspaden in de regio.’