NOV Nieuws

Bestuur NOV reageert op presentatie Parkeeronderzoek aan Zee

Het bestuur van de NOV heeft tezamen met het voor rekening van NOV ingehuurde parkeerdeskundig bureau Empaction, de eerste verstrekte conceptpresentatie Parkeeronderzoek aan Zee (opgesteld namens gemeente Noordwijk door Spark), beoordeeld. Insteek van de NOV is dat zij ook in het verdere traject rond parkeren nauw(er) betrokken wordt bij de verdere uitwerking.

Bestuursleden Bea Veenvliet en Leon van Reisen zijn de mensen in de projectgroep parkeren die zich vanuit de NOV bezig houden met de ontwikkelingen betreffende het parkeeronderzoek. Voor de NOV is de economische vitaliteit van Noordwijk van levensbelang. ‘Voor de gemeente zelf geldt eigenlijk hetzelfde’, zegt Van Reisen. ‘Daarom kan een visie op de toekomst van parkeren in Noordwijk niet los gezien worden van een visie op de toekomst van Noordwijk aan Zee en specifiek van die gebieden waar economische activiteiten plaatsvinden, zoals het centrum en de beide boulevards.’

Schriftelijke reactie

Om inzicht te krijgen in de parkeerproblematiek heeft de gemeente een parkeeronderzoek laten uitvoeren door Spark. In aanloop naar het parkeeronderzoek heeft de NOV afstemming gehad met de gemeente over het doel van dit onderzoek. Daarbij is een aantal vragen benoemd die met het onderzoek beantwoord zouden moeten worden. De vragen hebben vooral betrekking op de bouwplannen en hun effecten op de parkeerdruk en daarmee de (toekomstige) bereikbaarheid van Noordwijk, zoals: Welke doelgroep heeft welke huidige en toekomstige behoefte, hoe om te gaan met de parkeerbehoefte van toekomstige (grote) bouwprojecten, ook tijdens de bouwfase? En welke parkeernormen worden daarbij gehanteerd en waarom? Van Reisen: ‘De presentatie richtte zich vooral op de huidige parkeerdruk en globale effecten van geplande ontwikkelingen en geeft daarmee nog niet voldoende antwoord op de door ons al eerder geformuleerde vragen. We gaan ervan uit dat het definitieve rapport straks meer antwoorden geeft. Mede daarom hebben we naar aanleiding van de presentatie uitvoerig schriftelijk gereageerd en onze bevindingen en vragen nogmaals uiteen gezet.’

Ambitie

Eén van de punten die naar voren komt is de beoordeling van de aanwezige parkeercapaciteit. Aan de Maarten Kruytstraat zijn nu tijdelijk 46 plaatsen toegevoegd. Dit ter vervanging van plekken van de Rudolf Tappenbeckweg. Deze plekken vervallen na realisatie van plannen aan de Maarten Kruytstraat. Dit is inmiddels, n.a.v. de presentatie gecorrigeerd in het overzicht. Wat volgens de NOV niet is gecorrigeerd is de beoordeling van de huidige situatie van deze locatie. Dit is met name relevant omdat dit als input dient voor de urgentie waar maatregelen genomen moeten worden. Een ander punt is dat het om een goede beoordeling te maken van zowel huidig als toekomstig gebruik van belang is meer inzicht te krijgen welke type parkeerder met welke behoefte (tijdsduur) parkeert. ‘Alleen met dit inzicht kun je goed anticiperen op de (toekomstige) behoefte’, zegt Van Reisen. ‘Strandbezoekers op zomerse dagen zullen bereid zijn een grotere loopafstand af te leggen dan bezoekers die een snelle boodschap willen doen. Bewoners zullen normaliter niet in een commercieel geëxploiteerde garage gaan staan vanwege prijsniveau, voor bezoekers ligt dit anders. Daarbij is de beoordeling van de huidige situatie gedaan op basis van de huidige economische situatie. Noordwijk heeft een ambitie waarvan verwacht mag worden dat dit een (forse) toename van de economische activiteit zal geven. De uiteindelijke parkeerbehoefte zal dus op basis van de toekomstige behoefte als gevolg van een toename van economische activiteit beoordeeld moeten worden.’

Samenwerking

Dit zijn slechts enkele punten die hier aangehaald worden. ‘Wij kijken kritisch mee, maar willen vooral samenwerken aan een goede oplossing rond de parkeerproblemen waar Noordwijk nu en in de toekomst mee te maken heeft’, zegt Van Reisen. ‘Het belangrijkste wat we missen in het Parkeeronderzoek is de uitwerking van lokale ontwikkelingen (toename woningen, ontwikkelplannen, ambitie omgevingsvisie, nieuwe vorm retail) in toenemende parkeerbehoefte per doelgroep en de confrontatie daarvan met de huidige capaciteit. Hier volgt dan uit wat het (getalsmatige) tekort wordt per doelgroep en wat dus in de toekomst aan capaciteit dient te worden gerealiseerd en waar. Verder zijn wij het eens met de constatering dat de creatie van beleving op Zee en de organisatie van evenementen alleen maar moeten toenemen en dus vragen om goede bereikbaarheid en parkeren met hogere piekbelasting. Als je van een afstand naar de parkeersituatie in Noordwijk kijkt kun je het volgende constateren: krappe capaciteit, versnipperd, leidend tot zoekverkeer, veel blik langs de straat, ouderwetse betaalmethoden en dure handhaving. We zijn benieuwd naar de reactie van de gemeenten op onze bevindingen en hopen op een constructieve verder samenwerking.’